Frakt

Fraktvillkor

Frakt och hantering

Fraktkostnaden inkluderar hantering, emballage, packning och porto.

När din beställning har lämnat oss blir varorna fraktbolagets ansvar. När du mottagit dem ansvarar du för dem. Skadat gods ska anmälas omgående till fraktbolaget. Ditt paket skickas på din risk men vi kommer naturligtvis lägga särskild omsorg på att packa det på ett säkert sätt.

Varje order räknas individuellt och får en egen fraktkostnad. Två separata ordrar kan inte läggas ihop, båda får varsin fraktkostnad även om de ska till samma adress.

Angående vikt

Fraktpris baseras delvis på försändelsens vikt. Fraktbolagen räknar inte bara fysisk vikt utan även något som kallas för fraktdragande vikt som baseras på försändelsens volym. Detta gör att lätta varor med stor volym kan räknas som tyngre än sin faktiska vikt.

Sedan november 2011 provar vi enhetsfrakt det innebär att du betalar ett fast pris. Samma pris, oavsett hur mycket eller lite du handlar.

Vi kan med vårt fraktavtal för DB Schenker Ombud skicka högst 20 kilo brutto (totalvikt). Vill du handla mer så gör du ytterligare en beställning.

Leverans

När du lagt din order och vi fått in din betalning läggs den i kö för packning för att sedan skickas eller ställas för avhämtning. I vanliga fall tar det två till fyra dagar innan du har ditt paket levererat eller för uthämtning. Hur lång tid det tar beror på vart du bor och hur din försändelse hanteras av fraktbolaget. Större försändelser är generellt spårbara.

Idag använder vi i huvudsak DB Schenker som fraktbolag med tjänsten skicka till Ombud.

Ombud

DB Schenker kan leverera till något som de kallar Ombud. När paketet nått sitt Ombud så aviseras du. Via SMS (om du lämnat ett mobilnummer) eller e-post. Hos DB Schenker kan du se vilket Ombud som ligger nära dig. Maxvikten för detta fraktalternativ är 20 kilo. Ange inte en postutlämningsplats eller boxadress som leveransadress.

För frakt till Service Point gäller vår enhetsfrakt på 59 kr oavsett vikt upp till 20 kg.

Väljer du Schenker Ombud som fraktmetod så kommer ditt paket att skickas till det utlämningsställe (för Schenker Ombud) som ligger närmast din adress. Du kan söka vilket utlämningsställe som ligger närmast nu genom att använda Sök ombud. Om du önskar att ange ett specifikt ombud, var god ange detta i fraktrutan vid din beställning så att vi kan boka till rätt ombud.

Om du i efterhand önskar ändrat ombud så kostar detta tyvärr 320kr i ändrat befogande hos Schenker som du får betala.

Leveranszoner

Sarisaristore.se utgår från Sverige och levererar för närvarande inom landet samt till de nordiska länderna Danmark och Finland. Notera att vår enhetsfrakt inte gäller utanför Sverige. Fraktkostnad beräknas efter det att du loggat in med din leveransadress. Vi har för avsikt att även leverera till Europeiska Unionen i framtiden. Avhämtning i Örebro går också att arrangera. Hör av dig om du är intresserad.

Vi skickar inte längre till Norge eftersom tull, norsk moms och hanteringskostnad som tillkommer förutom frakt gör det väldigt dyrt.

Avbeställning

Avbeställning är endast möjlig innan ordern blivit expedierad. I de fall ordern blivit expedierad är kunden skyldig att motta och betala för beställningen. Avbeställning av produkt eller tjänst som anskaffats eller färdigställts för kunden är inte möjlig. Avbeställning är inte giltig förrän kunden fått bekräftelse från sarisaristore.se (Internsystem Sverige AB) per brev eller e-post.

Outlöst försändelse

För försändelse som kommer i retur till sarisaristore.se (Internsystem Sverige AB), på grund av att paketet inte lösts ut, debiteras en avgift om 350 SEK plus moms för att täcka kostnader för transport och administration för sarisaristore.se (Internsystem Sverige AB). Vill du därefter att vi skickar ditt paket ännu en gång så tar vi ut faktiskt fraktkostnad (vilken baseras på paketets volymvikt). Ett paket ligger normalt 14 dagar hos DB Schenker Ombud.

Reklamationsvillkor och ångerrätt

Kunden bör kontrollera alla leveranser vid ankomst så att de stämmer med aktuell order och innehållet är felfritt. Vid reklamation ska sarisaristore.se (Internsystem Sverige AB) kontaktas (kontaktformulär, e-post (sarisaristore@internsystem.com). Uppge ordernummer samt orsak till reklamationen. Vid reklamation av vara ska kunden (du) kontakta oss (butiken) innan du skickar tillbaka något. Vi tar inte emot några återsända paket som vi inte har kommit överens med kunden om i förväg.

Vid samtliga fall då en vara returneras till sarisaristore.se (Internsystem Sverige AB) ska kunden först ha en överenskommelse med oss (sarisaristore.se, Internsystem Sverige AB). Saknas en sådan överenskommelse återsänds paketet till kunden som debiteras frakt- och hanteringskostnad. Enligt kunden defekta produkter som returneras ska behandlas som om de vore felfria. Vid alla typer av returer ska produkterna packas på ett sådant sätt att de ej riskerar att skadas. Detta gäller även produkter som av kunden anses som defekta. I de fall returanledningen är reklamation och fel inte kan påvisas utgår en avgift om 350 kronor plus moms och frakt tur och retur samt hanteringskostnad för ärendet. Sarisaristore.se (Internsystem Sverige AB) står för returfrakt när det gäller skadat eller felaktigt gods (då felet ligger hos sarisaristore.se)

För privatkunder gäller konsumentköpslagen, vilket innebär att kunden har rätt att få frakten betald vid ett giltigt returärende.

Sarisaristore.se (Internsystem Sverige AB) förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med likvärdig i de fall identisk vara inte finns tillgänglig.

Generellt gäller att du som privatkund har 14 dagars ångerrätt vid distanshandel. Den som ångrar sig måste meddela säljaren (sarisaristore.se) inom 14 dagar för att ångerrätten ska gälla. I och med detta återlämnar kunden även varorna. Varorna måste vara i väsentligt oförändrat skick för att din ångerrätt ska gälla. Kunden betalar returfrakten och ansvarar för varorna tills de når tillbaka till sarisaristore.se (Internsystem Sverige AB). Tänk därför på att packa varorna väl. Livsmedel är undantagna ångerrätten.

Se även villkor för butiken.


Tycker du att frakten är dyr?

Det tycker vi med. Tyvärr är detta vad det kostar att skicka varor i Sverige. Vi lägger inte på mer än vad vi får betala för frakt och emballage. Och ofta så kostar frakten oss mer än du får betala som slutkund.

Här är några tips vad du kan göra för att spara in på frakten.

  • Beställ mycket. Beställer du mer så blir fraktkostnaden per vara mindre.
  • Gå ihop och dela på frakten. Ta upp beställningar från dina vänner som bor nära och dela på frakten.
  • Bor du i närheten av Örebro så kan du kontakta oss och hämta dina varor istället för att få dem hemskickade.